Enter your keyword

Adás-vételi szerződés bank szemszögből

Harmóniában a pénzügyekkel

Adás-vételi szerződés bank szemszögből

Ingatlan adás-vételi szerződés a lakáshitelek elengedhetetlen kelléke. E nélkül, a bank nem kezeli az ügyletet, de természetesen több egyéb szempontból is elengedhetetlen dokumentum ingatlan vásárlásakor.

Minden bank meghatározza azokat a szempontokat, amelyeknek mindenképp szerepelniük kell az adás-vételi szerződésben, ezt hívják az adás-vételi szerződés alaki és tartalmi követelményeinek. Bár minden banknál fellelhető ezen előírás, nagyjából azonos paraméterekről beszélhetünk. Ezek jellemzően: a hitelt folyósító bank neve, az utolsó részlet megfizetése banki hitelből történik és függőben tartással történő eladás ténye, vagy tulajdonjog fenntartással történő eladást  alkalmazása.

Ügylet beadásához nem szükséges végleges adás-vételi szerződéssel rendelkezni, ezt legfeljebb jóváhagyás után a szerződés kötés feltétele ként kell prezentálni, már földhivatal által érkeztetett formában. Ügyletet elindítani lehetséges előszerződéssel, foglalóról szóló megállapodással, szándék nyilatkozattal, melyekre ügyvédi ellenjegyzés és földhivatali érkeztetés nem szükséges. Ezen dokumentumot két tanúval azonban el kell látni. Legfontosabb paramétereket a dokumentumban rögzíteni kell. Ilyenek a vételár, fizetési határidő, eladó és vevő adatai, ingatlan paraméterei. Amennyiben nem biztos egy vevő abban, hogy az ingatlant megfelelően értékeli a bank, vagy vannak még nem tisztázott részletek érdemes élni ezzel a lehetőséggel, hiszen időt és pénzt spórolhatunk.

Ha egy szerződés nem megfelelően íródott, vagy valamilyen módosítást a bank előír, a javítást némi többlet idővel az ügyvéd aki eredetileg készítette, ezt megteszi. Előfordul, hogy kicsúszik – vagy felmerül a lehetősége – a vevő a fizetési határidőből, mert például a bank hosszan foglalkozott a bírálattal. Ilyen esetben akár egy két tanús nyilatkozattal – mely vevő és eladó között jön létre – lehetséges a szerződés hosszabbítása, nem kell ezért ismét ügyfédhez fordulni. Ez az ügymenet során más szempontból is szükségessé válhat. Sajnos, némely módosítás esetén a bank földhivatal által érkeztetett módosítást kér, ekkor ügyvédi ellenjegyzés is szükséges. A fizetési határidőből való kicsúszás problémaköre lehet, hogy a vevő eláll a szerződéstől, mert a vevő nem teljesítette a rögzített feltételeket, vagyis nem fizetett időben. Érdemes a banki probléma lehetőségek hivatkozásául rögzíteni a szerződésben, hogy amennyiben a bank hibájából hiúsul meg az ügylet, a foglaló természete nem érvényesül.

Adás-vételi szerződést a bank az ügylet folyamán többször is ellenőrzi. Befogadáskor az ügyintéző, (esetleg) fedezetértékelő csoport, ügyletet bíráló, (esetleg) szerződés író, folyósító. Ennek ellenére, adósként érdemes a banki szerződéskor átnézni a dokumentumokat.

Az adás-vételi szerződés általában nem tartalmazza a vételár hitelen felüli megfizetésének tényét, bár ezt néhány ügyvéd így szerkeszti. Nyilván függ attól, hogyan állapodnak meg a felek. Általában a szerződés aláírásakor csak foglaló kerül átadásra és további vételár részlet (előleg) csak később. További dokumentum, amely a szerződés témakörébe tartozik az önerő igazolás, amelyben az eladó nyilatkozza, hogy a teljes önerőt átvette. Ezen kívül létrejön a tulajdonjog átruházásáról szóló nyilatkozat is. Ezen két dokumentumot a bank folyósítási feltételként kéri. Ezen papírokról egy további cikkben írunk.

Kapcsolatfelvétel

a *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező